Prosečna starost uspešnog osnivača startapa je 45 godina

Fotografija: Leon za Unsplash

Rasprostranjeno je verovanje da su najuspešniji preduzetnici mladi ljudi. Bill Gates, Steve Jobs i Mark Zuckerberg bili su u ranim dvadesetim kada su pokrenuli ono što će postati kompanije koje menjaju svet. Da li ovi poznati primeri predstavljaju pravilo? Čini se da veliki investitori i ogroman broj naloga na servisima upravo to i sugerišu.

Kada se analiziraju osnivače koji su osvojili „TechCrunch“ nagrade tokom poslednje decenije, njihova prosečna starost bila je samo 31 godina. Kada je časopis „Inc“ sastavio listu najbrže rastućih startupa u 2015. godini, prosečna starost njihovih osnivača bila je samo 29 godina.

U skladu s ovim nalazima, Paul Graham, suosnivač „Y Combinatora“, velikog infestitorskog fonda za starapove, jednom je rekao da je „prosek godina za osnivača startapa u glavama investitora je 32 … posle tih godina, počinju da budu pomalo skeptični“. Ali da li je ovakav pristup ispravan i tačan?

Rušenje mita o mladom preduzetniku

Istraživački tim je analizirao starost svih osnivača preduzeća u Sjedinjenim Državama poslednjih godina korišćenjem poverljivih skupova administrativnih podataka američkog Popisnog biroa. Otkrili su da je prosečna starost preduzetnika u vreme kada su osnovali svoje kompanije 42 godine.

Ali, velika većina ovih novih preduzeća su verovatno mala preduzetništva bez ozbiljne namere da se mnogo uvećavaju i rastu (na primer, hemijske čistionice i restorani). Da bi se istraživanje usredsredilo na preduzeća koja su po duhu bliža prototipu visokotehnološkog startapa, koristili su niz pokazatelja: da li je firma dobila patent, je li obezbedila investiciju ili je poslovala u industriji koja zapošljava visok udeo radnika iz STEM okruženja (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Takođe, fokusirali su se i na lokaciju firme, posebno na to da li je u preduzetničkim centrima poput Silicijumske doline.

Proseci godina osnivača, međutim, veoma se razlikuju u zavisnosti od industrije. U softverskim firmama prosečna starost je 40 godina, a mlađi osnivači nisu uopšte retkost. Međutim, mladi ljudi su ređi u drugim industrijama poput nafte i gasa ili biotehnologije, gde je prosečna starost osnivača bliža 47 godina.

Razlog zašto u javnosti, pa i među investitorima, postoji mišljenje da su osnivači uspešnih startapova isključivo mlađi ljudi očigledno treba tražiti u njihovoj znatno većoj medijskoj izloženosti, posebno na društvenim mrežama.

210624 aktivni seniori 01
Izvor: HBR

Ali šta je sa najuspešnijim startupovima? Da li je moguće da su preduzeća koja pokreću mlađi preduzetnici posebno uspešna? Među prvih 0,1% startupa zasnovanih na rastu u prvih pet godina, otkrivamo da su osnivači osnivali svoje kompanije u proseku kada su imali 45 godina. Ove firme sa najboljim učinkom identifikovane su na osnovu rasta zaposlenosti. Slično je i kada se posmatra na osnovu rasta prodaje, vrednosti akcija posle izlaska na berzu ili na osnovu iznosa akvizicije. Sve u svemu, empirijski dokazi pokazuju da uspešni preduzetnici imaju tendenciju da budu srednjih godina, a ne mladi. Ako treba da izaberete između dva preduzetnika a ne znate ništa o njima osim njihovih godina, u proseku biste bolje prošli, kladeći se na starijeg.

Zašto je ovakva situacija? Iako postoje mnogi drugi faktori koji mogu objasniti dobnu prednost u preduzetništvu, radno iskustvo, ipak, igra presudnu ulogu. U odnosu na osnivače bez relevantnog iskustva, oni sa najmanje tri godine prethodnog iskustva u istoj uskoj industrijskoj grani imali su 85% veće šanse da pokrenu izuzetno uspešan startup.

Ali šta je sa Steveom Jobsom?

Zanimljivo je, međutim, kada proučavate značajne izuzetke poput Billa Gatesa, Stevea Jobsa, Jeffa Bezosa ili Sergeia Brina i Larrija Pagea, da su stope rasta njihovog poslovanja u smislu tržišne kapitalizacije dostigle vrhunac tek kada su ovi osnivači bili srednjih godina.

Steve Jobs i Apple predstavili su najprofitabilniju inovaciju kompanije, iPhone, kada je Jobs imao 52 godine. Jeff Bezos i Amazon imali su najveći tržišni rast tek kad je Bezos imao već 45 godina.

Zašto se investitori klade na mlade osnivače?

U svetlu ovih dokaza, zašto neki investitori uporno ulažu u mlade preduzetnike? Iako ne može da se da jednoznačan ofgovor na ovo pitanje, verujemo da postoje dva moguća objašnjenja.

Prvo, mnogi VC-ovi mogu delovati pod pogrešnim uverenjem da su mladi eliksir uspešnog preduzetništva – drugim rečima, oni jednostavno greše.

Druga mogućnost je da investitori, zapravo, ne traže uspešne startapove nego samo firme sa najvećim potencijalom da se investiranjem ostvari veliki profit. Mladi osnivači su finansijski ograničeniji od onih starijih i iskusnijih, što će ih dovesti do toga da ustupe investitorima udeo u svojoj firmi po znatno nižoj ceni.

Sledeći korak za istraživače je da istraže šta tačno daje prednost osnivačima srednjih godina. Na primer, da li je to zbog većeg pristupa finansijskim resursima, dubljih društvenih mreža ili specifično iskustvo?

U međuvremenu, čini se da su godine možna prednost, a ne problem i greška pri pokretanju najuspešnijih firmi.

Izvor: Pierre Azoulay, Benjamin F. Jones, J. Daniel Kim, and Javier Miranda za Harvard Business Review

Scroll to Top